Rumunjski autor Radu Jude jedan je od trenutno najzanimljivijih arthouse redatelja na svjetskoj filmskoj sceni. U razdoblju od 2009., kada je za svoj drugi film Sve o našoj obitelji dobio i glavnu nagradu Zlatna kolica na Zagreb Film Festivalu, do danas, prešao je put od opskurnog redatelja iz istočne Europe, do jednog od najvažnijih imena u svijetu arthouse svijetu.
Njegovi posljednji filmovi, koji su kulminirali sa zadnjim uratkom Ne očekuj previše od kraja svijeta (Nu astepta prea mult de la sfârsitul lumii, 2023), snažna su i oštra kritika i satira stanja u društvu, kako rumunjskom, tako i u svijetu. Jude snima filmove u Rumunjskoj, u Bukureštu, te su njegove teme ipak usko vezane za rumunjsko društvo, ali ono što obrađuje lako se može prenijeti i na ostatak svijeta. Naime, radi se o utjecaju povijesti na sadašnjost, obrazovanju, radu, društvenim mrežama i iskrivljavanju moralnih vertikala.
U njegovom zadnjem filmu, koji je odnedavno u (doduše vrlo limitiranoj) distribuciji stigao u hrvatska kina, a onda vrlo brzo i na streaming servis Max, Jude je za glavnu protagonisticu uzeo mladu bukureštansku radnicu Angelu, koju promatramo unutar manje od dva užurbana dana u kojima saznajemo kako radi dva različita posla, oba honorarno, koji joj praktički ne daju slobodnog vremena. Ono vremena što ima između vožnje taksija i traženja prave „žrtve“ za edukacijski video moćne multinacionalne korporacije o zaštiti na radi, provodi snimajući videe na Tik-Toku, u kojem zauzima muški alter-ego, kojeg vjerojatno Angela smatra protipom šovinističkog rumunjskog muškarca današnjice.
![Ne očekuj previše od kraja svijeta](https://kakavdobarfilm.eu/wp-content/uploads/2025/01/Ne-ocekuj-previse-od-kraja-svijeta-2.jpg)
Sve to zvuči jako zanimljivo, no dok gledate sam film vrlo lako vam ne može biti na prvu ni jasno što se točno događa. Jude u svojoj već tipičnoj modi otvara film „ogoljenom“ perspektivom Angele, koja kreće u svoj naporni dan. Dok promatramo njena događanja, Jude isprepleće narativ Angeline priče sa filmom Angela ide dalje iz 1981. godine. Svjesno je da Jude radi to da omete gledatelja, ali i navede na razmišljanje publiku kakve paralele to film povlači s tom radnjom, 80-ima u Rumunjskom i zašto je kvragu taj stari film za kojeg vjerojatno ni pola Rumunjske nije čulo u ovome?
Nazvan od strane britanskog filmskog kritičara Petera Bradshawa „kolažem esej-filma i crne komedije“, Judeov film je secirajuć i disektivan, na šaljiv način prodirući u svaku poru modernog razmišljana. Radi se o tipu filma gdje se pola vremena čudite što se događa, a da vas na kraju jedna statična kadar-sekvenca totalno razbudi i sve kockice u ovom kolažu se zaista počinju slagati.
![Ne očekuj previše od kraja svijeta](https://kakavdobarfilm.eu/wp-content/uploads/2025/01/Ne-ocekuj-previse-od-kraja-svijeta-3.jpg)
Judeov film možda nije savršeno režiran i posložen u scenariju, ali upravo je ta njegova imperfekcija adut s obzirom da ne postoji pravilan način za snimanje suvremenog, postmodernističkog filma. A upravo je Ne očekuj previše od kraja svijeta film kojeg doslovno možete naći u rječniku kada idete tražiti definiciju postmodernizma u filmu – isprepleće razne filmske tehnike, nema pouzdanog pripovjedača, bez klasične narativne strukture i koristi film kao metodu jedinstvenog načina izražavanja visoke, pretenciozne umjetnosti i pretapa je s lowbrow humorom i izrazom.
Najteži je zadatak snimiti satiru na današnje vrijeme i sve aktualnosti, kao što je teško snimiti suvremeni film. Jude se ne ustručava od izazova, već mu itekako prkosi. U konačnici, suvremeni problemi Rumunjske univerzalni su problemi svijeta u svakom koraku njegovih filmova pa tako i u ovom novome.