Nikad nam nije potpuno objašnjeno kako funkcionira ljubavna krstarica Maksim Gorki čija plovidba čini film Gorka ljubav (Bitter Love, 2020) poljskog redatelja Jerzyja Sladkowskog. Ne znamo tko je tipičan putnik, koji je prosjek godina niti koliko se redatelj uplitao u duboko bliske scene među svojim protagonistima.
Ono što znamo, i čime Maksim Gorki kao i film Gorka ljubav pršte, su ljudi gotovo ludi od svoje potrebe za ljubavlju. Priča započinje jednom od najmlađih žena koja je odlučila podnijeti papire za rastavu kada se vrati s krstarenja. Njezin odabranik više sliči nekom mafijaškom snagatoru nego, kako postupno saznajemo, osjećajnom kantautorom. Ali jedini razlog zašto si pristaju ispadne činjenica da niti jedno ne mogu pustiti prošlost prošlosti.
Jedna od žena savjetuje i upozorava ostale putnike o mudrosti veza koje su odabrali poput samoproglašene ljubavne posrednice. Bila sam nemalo iznenađena kad je svojoj cimerici priznala da joj je ovo krstarenje posljednja nada da i sama nađe ljubav. Njezina cimerica s druge strane život je provela uz surovog čovjeka i nada se da će naći nekoga tko će ju ispuniti ljubavlju. Misli da ga je našla u visokom zgodnjaku orlovskog nosa s kojim nekoliko dana provodi kao u snu. Sve dok joj on ne prizna da ga kod kuće netko već čeka.
Moja najdraža scena cijelog filma je trenutak kada mu ljubavna posrednica ponudi skinuti kletvu zbog koje ne može ostati u vezi. Čekajte trenutak kada započne, a on poput miša usprotivi na što ona strogo odgovori: “Trpi!” i nastavi.
Pomoć od sveopćeg očaja donosi par koji je zajedno već 20 godina, ali nikako da se službeno obvezu jedno drugom. Kroz mnoštvo zaigranih peripetija, za njih se čak i vidi svijetlo na kraju tunela.
Nažalost, Gorka ljubav se dominantno fokusira na svoje protagonistice, na njihove nade i (prošla) razočaranja. Kao da nam želi reći da je ljubav ženska boljka. Film ne ulazi u analizu čovjeka koji je došao na krstarenje samaca, a doma već ima nekog, u psihologizaciju milozvučnog pjesnika koji ogorčeno krivi druge za svoje jade, ili u mladog pijanista koji planira preseliti u Ameriku, a svoju voljenu ostaviti u Rusiji.
Veselim se u budućnosti pogledati film o tome kako (ne)mogućnost iskazivanja i prihvaćanja ljubavi utječe na muški rod i kvalitetu njihovog života. Njihov utjecaj na žene, već znamo, je gorak.